Wycieczka w Góry Świetokrzyskie

W dniach od 1 do 3 czerwca klasa IF z p. Renatą Soćko i Katarzyną Ozdobą była na wycieczce w Górach Świętokrzyskich. Pierwszego dnia zwiedzaliśmy neolityczną kopalnię krzemienia pasiastego w Krzemionkach Opatowskich k. Ostrowca Świętokrzyskiego. Zespół kopalń jest jednym z najciekawszych tego typu obiektów na świecie. Wyjątkowość tego miejsca wynika z doskonale zachowanych zagłębień poszybowych, a szczególnie podziemi kopalń, które pomimo upływu kilku tysięcy lat zachowały się w prawie nie zmienionym stanie, co mogliśmy zobaczyć osobiście. Później przejechaliśmy do Kielc, aby zobaczyć Centrum Neandertalczyka przy Jaskini Raj. Jest to pierwsze w Polsce centrum epoki lodowcowej, gdzie oglądaliśmy m.in. polowanie na mamuta itp. Następnego dnia zdobyliśmy najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich, Łysice, a następnie weszliśmy Drogą Królewską na Górę Świętego Krzyża. Uczestniczyliśmy w Adoracji Relikwiarza zawierającego cząstki Drzewa Krzyża Świętego, zwiedzaliśmy 1000-letni Klasztor, kościół oraz podziemia klasztorne, w których znajdują się doczesne szczątki Jeremiego Wiśniowieckiego. W drodze powrotnej oglądaliśmy Gołoborza im. profesora Romana Kobendzy. W ostatnim dniu naszej wyprawy zwiedzaliśmy Mauzoleum Martyrologii Wsi Polskich w Michniowie, Dąb Bartek, Muzeum Henryka Sienkiewicza w Oblęgorku, ruiny huty „Józef” w Samsonowie, ruiny historycznego zamku w Chęcinach. Ostatnim etapem naszej podróży było zwiedzanie Starego Miasta w Kielcach, gdzie zobaczyliśmy m.in. Pałac Biskupów Krakowskich oraz Katedrę Wniebowzięcia NMP. Późnym popołudniem, pełni wrażeń i ciekawych wspomnień, wyruszyliśmy w drogę powrotną.