POW ER

  REGULAMIN  
W lutym 2016 r. w ramach programu Erasmus + Edukacja Szkolna Akcja 1 „Mobilność Edukacyjna” został złożony wniosek do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji dotyczący realizacji  projektu „Język angielski kluczem do sukcesu”. Wniosek został zatwierdzony, ale wpisany na listę rezerwową ze względu na brak środków finansowych.
25 października 2016r. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji poinformowała, iż wyżej wymieniony wniosek został zatwierdzony do realizacji ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) w ramach projektu „Mobilność kadry edukacji szkolnej”, realizowanego w trybie pozakonkursowym, którego beneficjentem jest FRSE. Projekt „Język angielski kluczem do sukcesu” będzie realizowany na zasadach programu Erasmus +…
tutaj całość

Informacje dotyczące realizacji naszego projektu ukazały się na portalach informacyjnych naszego miasta
http://www.spin.siedlce.pl/2015/08/30/nauczyciele-pg-nr-1-odbyli-kurs-na-malcie/
oraz
http://infosiedlce.pl/artykul/malta-wspaniale-jezykowe-doswiadczenie/24959.
W ramach upowszechniania rezultatów projektu w naszej szkole odbyły się różne imprezy edukacyjne do przygotowania których wykorzystano zdobytą podczas kursu na Malcie wiedzę i umiejętności.

W dniach 4 – 11 maja 2016 roku odbyła się wycieczka na Maltę, wyspiarskie państwo położone na Morzu Śródziemnym (szerokość wyspy 14,5 km, długość 27 km!!!). Uczestnicy wycieczki – 17 uczniów naszego gimnazjum oraz 3 uczniów z PG3 doskonaliło swoje umiejętności językowe podczas 20 – godzinnych warsztatów językowych prowadzonych przez native speakerów, nauczycieli szkoły European School of English – organizatora naszego pobytu. Historię, kulturę i zwyczaje mieszkańców poznawaliśmy podczas 4 zorganizowanych wycieczek krajoznawczych oraz dzięki naszej przewodniczce, która ciekawie i z humorem opowiadała o swoim kraju. Podczas pobytu odwiedziliśmy stolicę Malty – Vallettę, znajdującą się na liście światowego dziedzictwa UNESCO, płynęliśmy promem na wyspę Gozo, gdzie podziwialiśmy m.in. Azure Window, poznaliśmy technikę wykonania ozdobnych przedmiotów ze szkła (z czego słynie Malta), byliśmy w muzeum wapienia, gdzie obejrzeliśmy film i wystawę poświęconą głównemu surowcowi naturalnemu Malty, z którego powstały najpiękniejsze budowle i miasta Malty. Lekko piaskowy kolor nadaje budynkom lekkości i niepowtarzalnego uroku. Ostatnia wycieczka zaprowadziła nas do tajemniczego miasta Mdina, prawdopodobnie najstarszego miasta Malty, położonego na wzgórzu z którego podziwialiśmy widok na całą wyspę. Byliśmy również w położonej na przedmieściach Mdiny miejscowości Rabat, słynącej z katakumb św. Pawła i św. Agaty. Byliśmy również w najwyżej położonym miejscu Malty – Dingli Cliffs, na klifach o wysokości ponad 250 m z których roztacza się widok na bezkresne morze i maleńką wyspę Filfla – obecnie rezerwat przyrody.
Podczas naszej wycieczki uczniowie mieszkali u rodzin maltańskich, co było dodatkową okazją do bezpośredniego kontaktu z żywym językiem angielskim, który na Malcie jest językiem urzędowym. Językiem narodowym i używanym przez większość mieszkańców jest język maltański, blisko spokrewniony z językiem arabskim. Dzięki naszej wspaniałej przewodniczce mieliśmy okazję posłuchać wymowy i poznać kilka słów w tym języku.
Wszyscy uczestnicy wycieczki przez 3 miesiące mają dostęp do platformy e-learningowej ESE, na której znajduje się bogaty zbiór materiałów służących do nauki języka angielskiego.
W roku szkolnym 2016/2017 zostanie wprowadzona w naszej szkole innowacja pedagogiczna z języka angielskiego „Z angielskim w świat”.  Ma ona na celu stworzenie uczniom naszej szkoły możliwości nauki języka angielskiego ze szczególnym naciskiem na jego najistotniejszy aspekt – umiejętność sprawnego komunikowania się w języku angielskim, a także poszerzenie wiedzy uczniów o zagadnienia kulturoznawcze krajów anglojęzycznych.
Autorski program innowacji nauczycieli Publicznego Gimnazjum Nr 1 – p. Małgorzaty Ponikowskiej i p. Moniki Walęckiej uzyskał akceptację Mazowieckiego Kuratora Oświaty i będzie finansowany przez organ prowadzący szkołę. Więcej tutaj.
Dnia 8 kwietnia 2016 roku grupa teatralna z klasy 3d wzięła udział w finale IV Ogólnopolskiego Przeglądu Szkolnych Przedstawień Anglojęzycznych „MINIGLOBE”, którego organizatorem jest Zespół Szkół Nr 106 w Warszawie. Nasi młodzi aktorzy wystąpili z przedstawieniem „Opowieść wigilijna” na motywach powieści Karola Dickensa. Nasza szkoła została wybrana do finału z 23 szkół zgłoszonych do konkursu z całej Polski. W finale wzięło udział ostatecznie 10 szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, które walczyły o miejsca w trójce najlepszych bez podziału wg kategorii wiekowej. Było ciężko pokonać szkoły dwujęzyczne i oczywiście starszych, doświadczonych kolegów i koleżanki ze szkół średnich. Pomimo tego, iż nie udało nam się zająć nagradzanego miejsca, wyjazd ten był dla nas ciekawym doświadczeniem. Mieliśmy okazję obejrzeć wiele ciekawych przedstawień, podziwiać grę aktorską naszych konkurentów, poczuć klimat prawdziwego teatru.

W ramach dalszych działań upowszechniających rezultaty naszego projektu dnia 18 marca 2016 roku na deskach Sceny Teatralnej Miasta Siedlce przy Centrum Kultury i Sztuki został zaprezentowany spektakl w języku angielskim pt. „Romeo i Julia”, na motywach dramatu jednego z najwybitniejszych poetów i pisarzy angielskich – Williama Szekspira. Spektakl przygotowała grupa teatralna z klasy 3d i 3a naszego gimnazjum. Przedstawienie mieli okazję zobaczyć wszyscy uczniowie naszej szkoły, a także zaproszone klasy wraz z  nauczycielami zaprzyjaźnionych z naszym gimnazjum szkół: Szkoły Podstawowej nr 7, Szkoły Podstawowej nr 11, Publicznego Gimnazjum nr 3 w Siedlcach oraz Zespołu Szkolno-Wychowawczego w Strzale. W sumie spektakl obejrzało ponad 800 osób!
W przedstawieniu uczestniczyli również rodzice naszych młodych aktorów oraz zaproszeni goście – P. Anna Sochacka – Zastępca Prezydenta Miasta Siedlce, P. Iwona Orzełowska – zastępca Dyrektora Centrum Kultury i Sztuki, Scena Teatralna Miasta Siedlce, P. Iwona Moczydłowska – doradca metodyczny MSCDN w Siedlcach, P. Mariusz Bułas – wizytator Kuratorium Oświaty w Warszawie Delegatura w Siedlcach, P. Piotr Ratajczyk – kierownik działu technicznego PEC (przedstawiciel głównego sponsora naszego przedstawienia), P. Mariusz Gruda – Prezes Zakładu Utylizacji Odpadów w Siedlcach, P. Krzysztof Dębiński – Prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, P. Grzegorz Orzełowski – Prezes Agencji Rozwoju Miasta Siedlce, P. Marta Czarnocka – wykładowca języka angielskiego, pracownik Studium Języków Obcych Uniwersytetu Przyrodniczo – Humanistycznego oraz przedstawiciel TV Wschód. Cieszymy się, że nasi goście pomimo wielu obowiązków zawodowych znaleźli czas, aby wspólnie z nami obejrzeć efekty kilkumiesięcznej pracy naszych podopiecznych. Krótki reportaż o naszym przedstawieniu wyemitowany w wiadomościach telewizji Wschód można zobaczyć pod tym linkiem.

Dnia 27 stycznia 2016 r. odbył się w naszej szkole konkurs recytatorski w języku angielskim. Propozycje wierszy poetów brytyjskich i amerykańskich, współczesne i te z trochę dawniejszych lat zostały zamieszczone na szkolnej stronie języka angielskiego English Zone na początku grudnia. Uczniowie mogli skorzystać z podpowiedzi organizatorów konkursu, ale mieli również możliwość samodzielnego wyboru. Przy ocenie pod uwagę brane były następujące aspekty: dobór repertuaru, stopień opanowania tekstu, interpretacja wiersza, wrażenia artystyczne i wymowa.
MIEJSCE I zajęły:
Magda Jezierska 3c
Agnieszka Urban 1b
Ola Wysokińska 2e
MIEJSCE II zajęła:
Oliwia Świętochowska 1a
MIEJSCE III zajęły:
Ola Szewczyk 2f
Lena Miler 1b
Dnia 25 września 2015 r. odbył się w naszej szkole Europejski Dzień Języków Obcych. Tradycyjnie tego dnia przedstawiciele klas pierwszych, drugich i trzecich wzięli udział w konkursach w języku angielskim i niemieckim.
Następnie uczniowie naszego gimnazjum obejrzeli program artystyczny przygotowany przez uczniów klas 2e, 2a, 2b, 2f, 3a, 3f ukazujący, jak ważna jest znajomość języków obcych we współczesnym świecie. Część artystyczna zakończyła się degustacją ciast z krajów europejskich.
Tego dnia został również rozstrzygnięty konkurs na najciekawszy plakat promujący Europejski Dzień Języków Obcych.
We współpracy z organizacją przyjmującą na Malcie (ETI) zorganizowane zostały warsztaty językowe dla 20 uczniów z naszej szkoły. Wyjazd ten odbędzie się w terminie od 4 do 11 maja 2016 r.
Uczestnicy wyjazdu będą mieli okazję do doskonalenia swoich umiejętności językowych podczas 20 godzin zajęć językowych z native speakerami (nauczycielami szkoły European School of English). Po zajęciach młodzież będzie poznawać historię, kulturę i zwyczaje mieszkańców wyspy podczas 4 wycieczek krajoznawczych w tym: do stolicy Malty – Valletty gdzie weźmiemy udział w prezentacji audio-wizualnej „The Malta Experience” która przybliży nam historię tego kraju , średniowiecznego miasta Mdina położonego na wzgórzu z którego roztacza się widok na całą wyspę oraz na sąsiednią wyspę Gozo. Ponadto jeden dzień poświęcony będzie na zwiedzenie całej wyspy Malta.
Uczniowie zakwaterowani będą u rodzin maltańskich, co będzie dodatkową okazją do bezpośredniego kontaktu z żywym językiem angielskim, który jest na Malcie językiem urzędowym.
Zajęcia dodatkowe dla uczniów
W ramach zajęć dodatkowych uczniowie mogą uczestniczyć w zajęciach teatralnych. Celem tych zajęć jest wspomaganie rozwoju młodego człowieka, przygotowanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa oraz rozwijanie wiedzy o najsłynniejszych pisarzach krajów anglojęzycznych. Uczniowie przygotowują dwa przedstawienia – „Opowieść wigilijna” oraz „Romeo i Julia”.
Grupa teatralna zakwalifikowała się z przedstawieniem „Opowieść wigilijna”  do FINAŁU IV Ogólnopolskiego Przeglądu Szkolnych Przedstawień Anglojęzycznych „MINIGLOBE”, którego organizatorem jest Zespół Szkół Nr 106 w Warszawie. W konkursie biorą udział szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne.
Finał konkursu odbędzie się 8 kwietnia 2016 roku.
Natomiast  przedstawienie pt. „Romeo i Julia” Williama Szekspira, młodzi aktorzy zaprezentują  już 18  marca 2016 r. na deskach Sceny Teatralnej Miasta Siedlce. Przedstawienie obejrzą  między innymi uczniowie Szkół Podstawowych nr 7 i 11, uczniowie naszego gimnazjum oraz szkół ponadgimnazjalnych.
Zajęcia dodatkowe dla uczniów uzdolnionych
Uczniowie zainteresowani językiem angielskim mogą  poszerzać swoją wiedzę gramatyczno-leksykalną oraz wiedzę na temat krajów anglojęzycznych, przygotowywać się do udziału w konkursach biorąc udział w zajęciach dodatkowych przygotowanych specjalnie dla nich. Podczas tych zajęć mają oni również szanse na kształtowanie postawy tolerancji wobec innych kultur, korzystanie z różnych źródeł informacji. Stosowane metody i techniki wykorzystywane w czasie zajęć promują  autonomię  w nauce języka obcego.
Zajęcia redakcyjne gazetki „For the Record”.
Uczniowie biorą też udział w redagowaniu gazetek w języku angielskim. Celem tych zajęć jest rozwijanie zainteresowań i zdolności uczniów związanych z językiem angielskim, kształtowanie postaw kreatywnych, rozwijanie umiejętności pracy w grupie oraz budowanie odpowiedzialności za swój rozwój edukacyjny.

Zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne
Główne cele tych zajęć to uzupełnienie wiedzy i umiejętności w zakresie mówienia, czytania, słuchania i pisania w języku angielskim, zwiększenie motywacji do nauki, dowartościowanie uczniów, wprowadzenie autonomii uczenia się  oraz podniesienie samooceny uczniów. Podczas zajęć szczególną uwagę nauczyciele zwracają na wyrównanie braków edukacyjnych, wyrównanie szans edukacyjnych uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych, wzmacnianie u uczniów poczucia własnej wartości, kształtowanie umiejętności sprawnego komunikowania się w języku angielskim, wspieranie rozwoju uczniów: umiejętności planowania, organizacji własnego uczenia się,  kształtowanie aktywnej i twórczej postawy oraz brania na siebie odpowiedzialności za własną naukę.
Uczniowie mają również możliwość wzięcia udziału w konkursach językowych.
Konkurs recytatorski  poezji angielskiej i amerykańskiej odbędzie się w styczniu 2016 roku. Celem konkursu jest pogłębienie wiedzy o literaturze anglojęzycznej, doskonalenie umiejętności recytatorskich, zainteresowanie uczniów poezją obcojęzyczną, zachęcenie ich do prezentacji swoich umiejętności recytatorskich przed publicznością oraz promowanie i pomoc młodzieży utalentowanej językowo i artystycznie. Wszystkie niezbędne informacje uczniowie mogą znaleźć w regulaminie konkursu, zamieszczonym na blogu języka angielskiego ENGLISH ZONE (w polecanych linkach) na stronie internetowej naszej szkoły.
Na blogu English Zone udostępnione zostały również przydatne linki dotyczące nowych metod i technik kształcenia.
Wszystkie materiały,  które uczestnicy szkolenia otrzymali podczas pobytu na Malcie, zostały zebrane oraz udostępnione zainteresowanym nauczycielom w szkolnej bibliotece.

Ponadto stworzono wirtualną bazę tych materiałów, aby wszyscy zainteresowani nauczyciele mieli do nich stały dostęp.
Zdobytą wiedzą podzieliłyśmy się z innymi nauczycielami podczas zorganizowanego spotkania na którym za pomocą specjalnie przygotowanej  prezentacji opisałyśmy poznane na kursie metody i techniki nauczania, przedstawiłyśmy ciekawe i motywujące uczniów ćwiczenia oraz zachęciłyśmy uczestników spotkania do wzięcia udziału w podobnych przedsięwzięciach w kolejnych latach. Przeprowadzono również lekcję otwartą dla zainteresowanych nauczycieli.
Ponadto wykorzystujemy nabytą wiedzę i  umiejętności w codziennej pracy z uczniami urozmaicając prowadzone lekcje i zajęcia pozalekcyjne ciekawymi i motywującymi materiałami oraz wprowadzając w życie poznane metody i techniki.
Zakończenie projektu nie oznacza jednak zakończenia nauki – jesteśmy w stałym kontakcie z innymi uczestnikami szkolenia oraz wykładowcami za pośrednictwem portalu społecznościowego facebook – internetowej społeczności ETI Teacher Training, Pinterest, co pozwala nam na stałą wymianę doświadczeń. Doskonalimy również swoje kompetencje oraz umiejętności językowe wykorzystując dostęp do e-learningowej strony internetowej szkoły, specjalnie zaprojektowanej w ramach projektu unijnego dla nauczycieli języka angielskiego.
  REGULAMIN  
Do udziału w szkoleniu przygotowywałyśmy się poprzez zapoznanie się ze szczegółowym programem oraz założeniami szkolenia przesłanymi przez organizatora kursu, a także dodatkowymi informacjami dostępnymi na stronie internetowej instytucji prowadzącej szkolenie.
Ponadto każda z nas wypełniła formularz związany z dotychczasowym doświadczeniem zawodowy oraz potrzebami szkoleniowymi, jak również zapoznała się z informacjami dotyczącymi Europass Mobility Certificate, o wydanie którego wystąpiłyśmy po zakończeniu kursu. Otrzymałyśmy także listę lektur z którymi zapoznałyśmy się w celu efektywnego  przygotowania  się do udziału w kursie. Organizatorzy przesłali nam również informacje dotyczące Malty, które pozwoliły nam na poznanie jej dziedzictwa kulturowego oraz dwujęzycznego środowiska.
W w/w kursie, oprócz Polaków, uczestniczyli również  nauczyciele z  Bułgarii, Szwajcarii, Włoch, Niemiec, Szwecji i Rumunii. Zajęcia odbywały się codziennie i prowadzone były przez 3 wykładowców, Anitę, Niki oraz Valerie, które były świetnie przygotowane do zajęć, chętne do pomocy i wsparcia. Na zajęciach panowała bardzo przyjazna atmosfera. Podczas zajęć poszerzyłyśmy swoją wiedzę w zakresie możliwości wykorzystania nowych metod, technik nauczania oraz pracy z uczniem. Dowiedziałyśmy się, między innymi, co motywuje dzisiejszych uczniów, jak należy ich angażować w proces edukacyjny aby skutecznie rozwijali wszystkie sprawności językowe, omawiałyśmy różne rodzaje inteligencji oraz ich wpływ na naukę języka. Inne tematy poruszane na zajęciach to: kolokacje, zalety i wady dyktand, naukowy potencjał muzyki i piosenek, klocki Cuisenaire a nauka języka obcego, nauka języka poprzez prace projektowe, używanie opowiadań w procesie edukacyjnym, język idiomów, kolokwializmy, nauka leksyki, wykorzystywanie humoru w nauce języka, radzenie sobie z błędami uczniów, poprawna wymowa, teatr, odgrywanie ról i symulacje. Udział w kursie dał nam również możliwość podniesienia kompetencji w zakresie ICT i wykorzystania narzędzi informatycznych. Dowiedziałyśmy się, jak wykorzystywać filmy video/DVD, YouTube oraz klipy video  na zajęciach, poznałyśmy techniki tworzenia krzyżówek, quizów, blogów oraz sposoby wykorzystania ich w pracy z uczniami. Ponadto, miałyśmy okazję podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat użycia Concordances i słowników jak również tablicy interaktywnej w nauce języka obcego. Ponieważ nauczyciele pochodzili z różnych krajów, wszyscy porozumiewaliśmy się w języku angielskim co przyczyniło się do podniesienia naszych kompetencji językowych.
Podczas naszego 2-tygodniowego pobytu na Malcie wzięłyśmy również udział w wycieczkach krajoznawczych z przewodnikiem, zorganizowanych przez Executive Training Institute, podczas których poznałyśmy ciekawą historię tego kraju (biorąc udział w audiowizualnym pokazie w stolicy Malty – Valecie, The Malta Experience the Audio Visual Spectacular), podziwiając liczne zabytki w stolicy oraz w głównych miastach wyspy takich jak: St, Julian’s, Sliema, Mdina, Rabat oraz na sąsiedniej wyspie Gozo. Ciekawe historie opowiadane przez naszych przewodników przybliżyły nam również kulturę i zwyczaje mieszkańców tego gościnnego kraju.
Na zakończenie kursu otrzymałyśmy wszystkie materiały dydaktyczne wykorzystane podczas warsztatów, które dostępne będą dla wszystkich nauczycieli w bibliotece szkolnej.
Zakończenie kursu nie oznacza jednak, że zakończyłyśmy naszą naukę. Każda z nas otrzymała Personal Development Action Plan – plan rozwoju, który pomoże nam zaprojektować osobisty plan rozwoju bazujący na poznanych na kursie metodach i technikach pracy z uczniem. Ponadto, jesteśmy cały czas w kontakcie z internetową społecznością ETI teacher training na portalu społecznościowym facebook, co pozwala nam na stały kontakt z wykładowcami oraz innymi uczestnikami kursu. Mamy również możliwość dalszego doskonalenia naszych umiejętności posługiwania sie językiem angielskim poprzez dostęp do strony internetowej zaprojektowanej przez ETI specjalnie dla nauczycieli języka angielskiego.
„Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej”  to świetny sposób by wzbogacić swój warsztat pracy, wzbudzić nowy zapał w sobie i uczniach oraz  motywację do kreatywnej pracy. To wspaniały sposób podniesienia jakości kształcenia, pracy szkoły, doskonalenia nauczyciel. Jesteśmy usatysfakcjonowane jakością kursu, nabytymi umiejętnościami, nawiązaniem nowych znajomości z nauczycielami z różnych krajów co , mamy nadzieję, zaowocuje nawiązaniem długoterminowej współpracy w postaci wspólnych partnerskich projektów.
Monika Walęcka
koordynator projektu

 

PROGRAM: Projekt „Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej” realizowany w ramach POW ER na zasadach programu Erasmus+
KURS: „Methodology Revisited, Revitalised and Re-Energised”
ORGANIZATOR: Executive Training Institute na Malcie
CZAS TRWANIA KURSU: 06.07.2015 r.- 17.07.2015 r.
W marcu 2014 r. w ramach programu Erasmus + Edukacja Szkolna Akcja 1 „Mobilność Edukacyjna” został złożony wniosek do Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji. Wniosek ten dotyczył udziału czterech nauczycieli języków obcych (języka angielskiego i niemieckiego) w szkoleniu metodycznym na Malcie.
Wniosek został zatwierdzony, ale wpisany na listę rezerwową ze względu na brak środków finansowych.
We wrześniu 2014 r. FRSE rozpoczęła przygotowania do realizacji projektów z listy rezerwowej ze środków krajowych w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój (POW ER). W rezultacie troje nauczycieli języka angielskiego weźmie udział w dwutygodniowym kursie metodycznym „Methodology Revisited, Revitalised and Re-Energised” zorganizowanym przez Executive Training Institute na Malcie.
Cele projektu:
• zdobycie dodatkowych umiejętności, kwalifikacji oraz doświadczeń zawodowych przez uczestników,
• podniesienia jakości pracy szkoły,
• podniesienie jakości i efektywności nauczania,
• zwiększenie wymiaru europejskiego szkoły.
Planowane efekty:
• nabycie przez uczestników wiedzy w zakresie możliwości wykorzystania nowych metod, technik nauczania oraz pracy z uczniem,
• podniesienie kompetencji językowych,
• podniesienie poziomu kompetencji w zakresie ICT i wykorzystania narzędzi informatycznych,
• rozwinięcie poczucia inicjatywy,
• podniesienie poziomu kompetencji społecznych i kulturowych poprzez poznanie historii, kultury i zwyczajów dwujęzycznej Malty,
• przekazanie zdobytych doświadczeń innym nauczycielom,
• zwiększenie efektywności nauczania poprzez użycie nowych, efektywnych i motywujących metod i form pracy z uczniem,
• podniesienie jakości pracy szkoły.
Wartość projektu: 31 469,08 złotych
Wkład EFS: 31 469,08 złotych